Hoe maak je een Minecraft Server?

Je wilt je eigen Minecraft Server maken, maar vraagt je af wat daar bij komt kijken? In dit uitgebreide artikel probeer ik je weg wijs te maken in alle mogelijkheden, en wat het beste aansluit bij jouw wensen.

 

Bij het opzetten van een minecraft server moet je eerst bedenken welk doel je voor ogen hebt. Is het alleen voor je eigen vriendenkring of wil je dat andere mensen gebruik gaan maken van jouw server? Dit is een cruciale keuze, want het bepaalt in zekere maten de professionaliteit van jouw minecraft server, maar ook de complexiteit!

Keuze gemaakt? Aan de slag!

Oke, nu je er uit bent welk doel je voor ogen hebt kunnen we gaan kijken wat voor software het beste aansluit op je wensen. Er zijn kortweg twee mogelijkheden.

Wat is het verschil zul je je nu afvragen. Vanilla is de serversoftware die door Mojang(de maker van minecraft) wordt aangeleverd, het biedt alle mogelijkheden die ook singelplayer bied alleen zijn de mogelijkheden voor uitbreiding beperkt. Dit is prima als je met een groepje vrienden speelt, maar als je voor ogen hebt om een publieke server te runnen is Spigot een betere keuzen. Spigot stelt je in staat uitbreidingen toe te voegen aan je minecraft server, dit noemen ze plugins, hetzij om het extra boeiend te maken, hetzij om administratieve redenen zoals rollbacks(terug draaien van griefs), echter komt hier enige complexiteit bij kijken en zul je voor elke plugin die je download, vaak(niet altijd) de instellingen moeten aanpassen aan jouw wensen. Daarnaast zul je in tegenstelling tot een vanilla Minecraft Server zelf de server software moeten compilen. Dit houdt in dat je de code omzet naar een werkend programma, in dit geval de spigot server.

Het ligt er dus maar net aan wat je wensen zijn, het betekent overigens niet dat als je slechts met vrienden speelt geen spigot server zou moeten opzetten, je kunt er immers veel functionaliteit mee toevoegen, echter zul je er meer werk in moeten stoppen en zelf moeten bepalen of je dit de moeite waard vindt.

Opzetten van een Vanilla Minecraft server

Je hebt besloten om een standaard Minecraft server te maken. Goed! Laten we beginnen.

Alvorens de software te downloaden moet je er eerst zeker van zijn om Java te hebben geïnstalleerd op je computer, heb je dit al dan kun je deze stap overslaan, zo niet dan kun je deze hier downloaden, let op dit is de 32-bit versie! Voor de 64-bit versie moet je hier kijken.

Nu kunnen we de Minecraft Server Software downloaden! Zodra je deze gedownload hebt zul je ergens een mapje moeten aanmaken waar vanuit je de software wilt gaan draaien. Bijvoorbeeld in Mijn Documenten of op je Bureaublad. Daarna verplaats je de zojuist gedownloade software vanuit je download map naar je eigen mapje!

Nu gaan we pas echt beginnen. Open kladblok en zet er het volgende in:

java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar nogui

Vervolgens moet je dit bestand opslaan in je eigen mapje als ‘start.bat‘. Zorg er voor dat bij ‘Opslaan als’ geen ‘Tekstdocumenten (*.txt)‘ staat. Anders krijgt het alsnog een .txt extensie en wordt het ‘start.bat.txt‘. Dit moet niet, selecteer daarom ‘Alle bestanden (*.*)

Alle bestanden

Vaak staat er achter het bestand minecraft_server.jar een versie nummer, bijvoorbeeld ‘minecraft_server.1.11.2.jar’. Verander in dit geval de naam in minecraft_server.jar

Als het goed is heb je nu twee bestanden in je mapje. ‘minecraft_server.jar‘ en ‘start.bat‘. Nu kun je voor het eerst je minecraft server starten! Klik dubbel op start.bat en je krijgt een zwart ‘cmd venster’ met wat output en na een luttele seconden verdwijnt het weer! Wat is dit nou? Je kunt het niet goed zien inderdaad omdat het zo snel gaat. Je kunt eventueel ‘pause‘ op de tweede regel in start.bat zetten. Dit zorgt ervoor dat het beeld niet gelijk wegspringt.

De reden dat je server niet start is omdat je de algemene voorwaarden van mojang nog moet accepteren, de zogenaamde EULA. Dit kun je doen door het zojuist gegenereerde ‘eula.txt‘ te openen en ‘eula=false‘ te veranderen in ‘eula=true‘.

Nadat je dit gedaan heb kun je nogmaals op ‘start.bat‘ dubbel klikken en nu zul je zien dat het venster zichtbaar blijft. Je zult verschillende meldingen zien. Onder andere dat de spawn gegenereerd wordt,

[Server thread/INFO]: Preparing spawn area: 79%

en nog wat andere meldingen. Je minecraft server draait nu in alle glorie! Wachtend op de eerste bevolking…

Je kunt nu je minecraft client openen en een nieuwe server toevoegen met jouw eigen lokale ip. Een wat? Ja je eigen lokale ip. Dit is het ipadres waarmee iedereen binnen jouw thuis netwerk verbinding kan maken met jouw computer. Je kunt dit ipadres opvragen door een cmd venster te openen en ‘ipconfig‘ in te typen. Je zult dan onder het kopje: ‘Ethernet adapter LAN-verbinding:‘ een subkopje vinden met ‘IPv4 Address‘, hierachter vind je het ipadres dat je zult moeten invoeren in minecraft om verbinding met je eigen minecraft server te kunnen maken.

ipv4

Waarschijnlijk heb je je minecraft server nu al lang gejoind, echter kunnen je vrienden er nog geen gebruik van maken omdat jouw netwerk niet opengesteld staat voor externe netwerk connecties. Waar het op neer komt is dat je in de router de port 25565(de standaard minecraft server port) moet laten forwarden naar jouw eigen interne ipv4 adres, waar we het net over hadden. Dit noemen ze ‘port forwarding‘. Helaas kan ik hier geen uitleg over geven omdat elke router weer anders werkt. Ik raad je aan wat algemene artikels te lezen over port forwarding. Zodra je dit gedaan hebt kun je op deze website je externe ipadres vinden. Deze geef je dan vervolgens aan je vrienden zodat ze kunnen joinen.

Hopelijk werkt alles nu prima, je kunt eventueel nog een aantal instellingen veranderen in ‘server.properties‘, al is dit zeer beperkt, zoals max aantal spelers, pvp wel of niet aan, nether aan of uit, etc.

Wil je meer dan dit? Dan raad ik je aan door te lezen. 😉

 

Opzetten van een Spigot Server

Oke, je bent dus van plan een community server te maken waar iedereen op kan spelen(of niet natuurlijk). Dan wil je waarschijnlijk wel wat meer functionaliteit zoals het terugdraaien van aangerichte schade door griefers of het claimen van gebieden land dan wel leuke plugins zoals bijvoorbeeld Skyblock! Ik noem maar wat.

Het principe is hetzelfde als met een vanilla minecraft server, echter kun je nu niet de .jar zomaar downloaden. Deze moet je zelf maken! Maken? Ja maken! Weet je nog dat ik zei dat je deze moest compilen? Dat verstaan we in computerland als ‘maken’. We moeten de sourcecode compilen tot een uitvoerbaar programma. In dit geval dus ‘spigot.jar‘. Voordat we verder gaan wil ik dat je eerst Git for Windows installeert. Als je dit gedaan hebt kunnen we de zogenoemde BuildTools downloaden. Het woord zegt het al ‘build‘, we gaan iets maken dus. Nu je de BuildTools.jar hebt gedownload moet je ergens een mapje aanmaken, in dit mapje wordt uiteindelijk de fel begeerde ‘spigot.jar’ geproduceerd. 😉 Vervolgens verplaats je de BuildTools.jar naar dit mapje. Nu je dit gedaan hebt gaan we een Git Bash openen, dit is de software die je zojuist gedownload hebt, dit doe je door met je rechter muisknop in het wit te klikken ‘in‘ je eigen mapje en vervolgens op ‘Git Bash Here‘ te klikken.

Gitbash

Je krijgt nu een venster waar je het volgende intypt:

java -jar BuildTools.jar –rev latest

Nu is het wachten aangebroken! Wachten en nog eens wachten, afhankelijk van wat voor processor je hebt duurt dit langer of korter. Hij haalt nu de sourcecode van internet en gaat het vervolgens compilen tot een ‘spigot.jar‘. Je mag dit venster dus niet sluiten! Doe je dat per ongeluk wel dan zul je alles uit dit mapje moeten verwijderen, behalve BuildTools.jar en de procedure opnieuw moeten beginnen.

Zodra hij klaar is zul je de volgende melding krijgen:

Success! Everything compiled successfully. Copying final .jar files now.
Copying craftbukkit-1.11.2-R0.1-SNAPSHOT.jar to C:\Users\*****\Desktop\bt\.
– Saved as craftbukkit-1.11.2.jar
Copying spigot-1.11.2-R0.1-SNAPSHOT.jar to C:\Users\*****\Desktop\bt\.
– Saved as spigot-1.11.2.jar

Je ziet dat er twee bestanden zijn geproduceerd: de spigot.jar en de een bukkit.jar. Deze mag je negeren, het gaat om de spigot.jar, bukkit is verleden tijd tegenwoordig.

Vervolgens kun je ergens anders nog een mapje aanmaken voor de spigot server zelf en de procedure volgen die ik in het eerste deel van dit artikel heb uitgelegd. Dus java installeren, start.bat maken, eula accepteren en gaan met die banaan!

Plugins toevoegen

Je hebt als het goed is nu een draaiende spigot server. Gefeliciteerd! Echter is dat niet de reden waarvoor je in eerste instantie een spigot server wilde draaien, je wilt natuurlijk plugins installeren! Dat gaan we dus ook doen! Ik vind persoonlijk het een goed idee om een onderscheid te maken in plugins, namelijk in administratief en amusement. De administratief plugins zijn voornamelijk claimplugins, rollback plugins, ban plugins en permissie plugins, etc. De amusement plugins hebben tot doel functionaliteit toe te voegen die de speel ervaring leuker maken, zoals Skyblock, MCMMO, Level up plugins zoals Autorank, etc.

Het vergt natuurlijk te ver om elk mogelijke plugin hier te behandelen, maar ik zal de meest gebruikte hier toelichten. Één daarvan is Essentials. Ik kan er kort over wezen, bijna elke spigot server heeft dit. Je kunt namelijk niet zonder, het voegt zoveel functionaliteit toe, van de vliegsnelheid tot mails versturen, mute, bans, whois, etc. Daarnaast zul je in elke professionele minecraft server een permissie plugin vinden. Als speler merk je hier niks van in eerste instantie totdat je een commando uitvoert waar je niet bevoegd toe bent. Dan krijg je een melding. Dat is het voornamelijkste doel van een permissieplugin, beheren wat spelers wel en niet mogen. Dit kun je zelf dan weer classificeren in catogorieën zoals: Owner, Admin, Moderator, Helper en ga zo maar door. Een voorbeeld van een permissieplugin is PermissionEX, ook wel PEX genoemd of bijvoorbeeld Group Manager. Elke permissieplugin heeft een iets andere manier van werken, echter zul je bij elke een configfile vinden met de bestandextensie ‘.yml‘. Met yml kun je op een gestructureerde manier dingen groeperen: Een voorbeeld van de groep moderator met PermissionEX:

PEX - PermissionEXJe ziet een kopje ‘Moderator’ met daaronder een subkopje met ‘permissions’ waaronder de permission-nodes te vinden zijn. Dit zijn de actuele permissies die per plugin worden aangeleverd en bepaalt wat wel en niet mag. Verder zie je een ‘options’ subkopje met daaronder de prefix die voor iemands naam komt te staan in combinatie met kleurcodes. Als laatste is er nog een subkopje ‘inheritance’, dit betekent dat het alle permissies onder de groep ‘Helper’ worden over geërfd naar de groep Moderator. Kortom alle permissies die in de groep Helper zijn worden ook toegevoegd aan de groep Moderator.

Met yml bestanden moet je altijd goed opletten of je niet een spatie of tab te veel hebt, het luistert heel nauw. Als er een foutje in zit zal de permissie plugin een error in de console(je zwarte cmd venster van je spigot server) geven. Je moet dan zelf zien te zorgen dit op te lossen. Om je iets te helpen raad ik je aan Notepad++ te installeren, dit stelt je instaat om op een overzichtelijke manier te werk te gaan. Kladblok schiet hierin sterk te kort. Om je nog iets meer te helpen kun je in Notepad++ onder het menu Beeld > Niet-afdrukbare tekens > Alle karakters weergeven, inschakelen dat je alle onzichtbare tekens te zien krijgt, zo kun je makkelijk zien waar je een spatie of tab te veel hebt. Erg handig!

Een ander veel gebruikte plugin is WorldEdit. De naam zegt het al, je kunt hier de wereld mee aanpassen. WorldEdit vereist geen tot weinig configuratie, je kunt de plugin toevoegen en het zal werken. Het principe werkt via de houtenbijl, waarmee je posties kunt selecteren doormiddel van de linker en rechtermuisknop. Vervolgens kun je dit dan expanden naar boven of naar beneden. Expanden houdt in dat je het geselecteerde gebied verlengd of verhoogt in de richting die jij wenst. Bijvoorbeeld ‘//expand 20 up’. WorldEdit werkt altijd met een dubbele ‘/’ vandaar de ‘//’. Ik raad je aan wat tutorials op youtube te kijken en de handleiding te checken! Hier kun je WorldEdit downloaden.

Genoeg uitgeweid over permissie plugins, ik raad je aan om deze twee plugins op zijn minst te installeren en wat artikels te lezen over het configureren van de permissie plugin die jij gaat gebruiken. En bovenal, kijk zelf ook rond naar wat je interesseert! Maar wees er van bewust dat veel plugins, ik heb het al eerder verteld, configuratie nodig hebben om correct te werken. Lees dan ook de handleiding!

De vraag die je wellicht nu gaat stellen is: ‘Maar hoe installeer ik plugins dan?‘, goede vraag! En met installeren bedoel ik niets meer dan een plugin toevoegen aan je spigot server, niet het configureren daarvan! Om een plugin te installeren moet je allereerst natuurlijk de plugin naar keuze hebben gedownload! Laten we Essentials downloaden en installeren! Je zult zien dat er meerdere bestanden in het lijstje staan, afhankelijk van wat je wilt doen heb je er meer of minder nodig. Voor nu mag je de bovenste uit de lijst downloaden. Nu je Essentials gedownload hebt is het tijd om terug te keren naar het mapje waar je spigot server draait. Misschien is het je al opgevallen dat er een mapje genaamd ‘plugins’ te vinden is. Laat dit nou precies de map zijn waar je al je plugins in stopt! Verplaats dus de zojuist ‘Essentials.jar‘ naar je plugins map en start je server op! Als je server al draait kun je doormiddel van het command ‘/reload‘ de plugins opnieuw inladen zonder dat je de server opnieuw moet opstarten. Nu je een van beide gedaan hebt zul je een melding zien in de console in de trant van:

[Essentials] Enabling Essentials vTeamCity

Dit betekent dat de plugin geactiveerd is! Gefeliciteerd! Mocht je deze melding niet krijgen dan is de plugin óf niet geladen óf er is een andere error in de console die met Essentials te maken heeft.

Je hebt nu een werkende spigot server, draaiend met Essentials. Ik laat het nu verder aan jou over om bijvoorbeeld WorldEdit te installeren en eventueel als je wat uitdaging zoekt uit te zoeken hoe je de permissie plugin kunt configuren. Er is genoeg informatie te vinden op het net, echter is het meeste in Engels. Wellicht schrijf ik hier nog een keer een ander artikel over. Ik hoop dat ik met dit artikel heb kunnen duidelijk maken wat de mogelijkheden zijn bij het doel wat je voor ogen hebt en nu zelf de juiste keuze kunt maken! Later!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *